04 maj, 2006

Vad vill vi ha? Mera pengar! När vill vi ha det? NUUU!

Idag var jag med på min första demonstration! Alla studenter i landet (hoppas vi) demonstrerade mot att vi inte får höjt studiemedel och att vi lever under existensminimum och allt det där.

Vi sjöng sånger, ropade ramsor (jag fick vara ropare. Kanske nåt för CV't?)
Dessutom bjöd vi politiker på nudlar utanför stadshuset när de gick på lunch. De flesta var sura och ville inte ha. "jag har egen mat" sa nån. Kul för henne.

Blev arg idag på studenter som tyckte att demonstrationen var löjlig eftersom, jag citerar: " jag tycker att jag har det bra". Jamen det handlar väl inte om att just DU har det bra, det handlar väl om alla andra studenter! Jag har också det bra eftersom jag har turen att ha låg hyra och snälla föräldrar.
Och jag vill inte ens tänka på dem som säger att "men ni ska väl vara glada att ni bor i sverige och får pengar överhuvudtaget" Skäms på er!

Men här kommer fina bilder!




















5 kommentarer:

Annci sa...

Demonstrationen i Lund var också stor. Lokala TV-kanalerna hade stora reportage. Ingen vuxen borde ha missat era budskap. Rekorn på Lunds universitet stöder era krav.

Annci sa...

Stavningen nere i Skåne är det si så där med, även om man gått på Lunds universitet. Det är alltså REKTORN som stöder er samt många andra, bla snälla föräldrar till högskoleelever. Hm

Pytti sa...

Ja, skäms på dem som skäms för att att protestera!

Anonym sa...

Hallå! Asos.com skickar numera skor till Sverige också! Sådetså!

Anonym sa...

varför ska ni få det bättre än vad jag hade? Jag åt ris och tonfisk i fem år. Jag hade råd att festa på nudlar och KÖTT, "lönefredagen" varje månad.... varför ska ni få kunna leva lyxliv med oxfilé och barnesås varje dag.

Inte hade jag det så bra när jag hade samma skor i fem år. Ingen skolväska utan en samma slitna konsumpåse (konsum fanns då) i fem år. Digitalkamera fanns inte, bärbar dator var närmast släpbar och jag fick fuska med busskortet för att ha råd att åka till skolan varje dag.

Varför ska ni får det bättre än vad jag hade?

eller?

UPP MED STUDIEBIDRAGET!!!

:-)

/BB