05 december, 2005

Grattis Idde och Tinis!!

Idag fyller Tina i Visby och Ida på Nygatan 23 år! 22 stycker fina år fyller de och om några timmar ska vi fira Ida. Hon spenderade gårdagen med att baka häcken av sig, så vi lär inte svälta. Fina presenter ska hon få också. Det förtjänar hon nu när hon inte har någon häck längre. Hoppas Tina också firar med pompa och ståt dae borte!

Jag vill bara ha pastasallad med kräftstjärtar hela tiden. Jag är aldrig så lycklig som när det står en helt ny, oöppnad burk kräftor i kylen. Att gå runt och veta att jag när som helst inom den närmsta tiden ska få avnjuta dem tills jag ligger och jämrar mig i soffan av belåten mättnad, känns som julafton!

Julafton förresten. Visste ni att "lille julafton" inte finns här uppe? Verkar inte finnas ovanför småland. Det finns bara en enda stor julafton och dagen innan heter bara "dagen före julafton" eller "den 23:e december". Konstigt. Vi blir utskrattade när vi säger Lille Julafton för just "julafton" får en väldigt konstig intonation: jull-a-fffton! eller nåt sånt.

Vi har börjat ny kurs om språk och kultur där vi ska få spionera på folk. Snacka om bred utbildning. Går det åt helvete med skrivandet kan jag alltid förråda mitt land åt ryssarna. Och jag kan dessutom uttrycka det väl i skrift.

3 kommentarer:

Ica sa...

Jag fattar inte! Hur kan man inte ha Lille julafton? (med betoningen afton). Det är liksom ett måste! Bara vi från södra delen av landet som insett det.

Anonym sa...

Vad betyder lille julafton? Jag och mina Hedemora-kompisar brukar ses och byta klappar typ nån dag före eller efter julafton och då kallar vi det lilla julafton.

Johanna sa...

den 23 december, alltså dan före dopparedan är Lille Julafton (med betoning på afton). Då går man mest runt och trivs för att julen är här och för att mna inte öppnat alla julklappar än eller ätit allt gott, men att det MYCKET SNART är dax! Dumma människor förstör genom att fuskäta på julbordet. men en julöl kan man gott ta!